Show simple item record

dc.contributor.authorErtoğral, Kadir
dc.contributor.authorErkoc, Murat
dc.contributor.authorUlker, Dogukan Hazar
dc.date.accessioned2019-07-03T14:44:47Z
dc.date.available2019-07-03T14:44:47Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationErtogral, K., Erkoc, M., & Ulker, D. H. (2015). A production scheduling model and analysis for the maintenance repair and overhaul service providers. Journal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi University, 30(3), 513-522.en_US
dc.identifier.issn1300-1884
dc.identifier.urihttp://www.mmfdergi.gazi.edu.tr/
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11851/1597
dc.description.abstractMaintenance, repair and overhaul (MRO) are regulated and necessary activities for the airline sector to ensure the safety and continuity of flights. Both military and commercial aircrafts must go through MRO at regulated intervals. MRO activities constitute the second largest cost component for the airline companies after the fuel. One of the important differences between MRO systems and traditional production systems is the use of rotable inventory for some expensive parts or modules. In the rotable inventory case, the arriving part for service is directly exchanged with a ready inventory. Thus, the customer airliner continues its flights with almost no break time. The MRO company overhauls the exchanged equipment and places it as ready inventory to be used for future demands. As MRO companies schedule the exchanges of rotable inventory and overhauls, considering the last date of service, they should try to bring in the aircrafts as close as possible to their regulated final dates for overhauls, since the earlier arrivals will not be preferred economically by the airline companies. The limited production capacity and inventory are the main constraints for scheduling the production. In this study, the problem is modeled with the assumptions of limited initial inventory and production capacity, multiple types rotable inventory and finite planning horizon, with the objective of minimizing the total earliness. We tested the problem thorough detailed numerical experiments. We have shown the decreasing marginal benefits for an additional unit of initial rotable inventory or additional process line and the relationship between this benefit and process time and process capacity.en_US
dc.description.abstractHavacılık sektöründe bakım onarım (BO) uçakların güvenli ve devamlı uçuşlarının sağlanması için regülâsyona tabi tutulan zorunlu bir faaliyettir. Gerek ticari gerekse askeri uçaklar için belirli aralıklarla bakıma girme zorunluluğu vardır. BO faaliyetleri uçuş firmaları için yakıttan sonra en çok maliyet yaratan alandır. BO sistemlerini klasik üretim sistemlerinden ayıran önemli bir faktör bazı parça ya da modüllerin devinimli (rotable) envanter şeklinde kullanılmasıdır. Devinimli envanter durumunda, BO işletmesine servis için gelen uçağın ilgili modülü BO’nun takas envanterinde bulunan uçuşa hazır modülle değiştirilir. Bu durumda müşteri olan havacılık şirketi nerdeyse anlık değişimle uçuşa ara vermeden faaliyetlerini sürdürür. BO şirketi takas yaptığı devinimli envanter türü modülü bakım onarım sürecinden geçirir ve sonra tekrar takasta kullanmak üzere gelecek talepler için envanterinde saklar. BO şirketi uçakların devinimli modül takas zamanlarını ve bakım onarım çizelgesini yaparken, uçakların en son bakım geçirdikleri zaman dikkate alındığında regülasyonlara göre bir sonraki bakım için gelebilecekleri en son tarihe veya bu tarihten önce ancak yakın bir zamanda gelip servis almalarını sağlamaya çalışmalıdır. Çünkü vaktinden erken gelişleri havacılık şirketleri ekonomik açıdan tercih etmeyecektir. BO şirketi için sabit bir tamir bakım kapasitesi ve limitli envanter üretim çizelgeleme üzerindeki önemli kısıtlardır. Bu çalışmada yukarıda açıklanan problem toplam erken servis alışların en azlanması amacıyla, belirli bir başlangıç stoğu, kısıtlı üretim kapasitesi, çok tipli devinimli envanter, ve sonlu planlama ufku varsayımları altında modellenmiş, sayısal çözümler yardımıyla problemin analizi yapılmıştır. Devinimli envanter başlangıç seviyesini veya proses kapasitesini bir birim artırmanın azalan marjinal faydası ortaya konulmuş ve bu faydanın proses süresiyle ve proses kapasitesiyle ilişkisi gösterilmiştir.tr_TR
dc.language.isoturen_US
dc.publisherGazi Univ, Fac Engineering Architectureen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectProduction schedulingen_US
dc.subjectmaintenance repair and overhaulen_US
dc.subjectrotable inventoryen_US
dc.titleA production scheduling model and analysis for the maintenance repair and overhaul service providersen_US
dc.title.alternativeHavayolları tamir bakım servis sağlayıcıları için bir üretim çizelgeleme modeli ve analizitr_TR
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalJournal Of The Faculty Of Engineering And Architecture Of Gazi Universityen_US
dc.contributor.departmentTOBB ETU, Faculty of Engineering, Department of Industrial Engineeringen_US
dc.contributor.departmentTOBB ETÜ, Mühendislik Fakültesi, Endüstri Mühendisliği Bölümütr_TR
dc.identifier.volume30
dc.identifier.issue3
dc.identifier.startpage513
dc.identifier.endpage522
dc.identifier.wosWOS:000367386500018
dc.identifier.scopus2-s2.0-84942917926
dc.contributor.tobbetuauthorErtoğral, Kadir
dc.contributor.YOKid143559
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıtr_TR
dc.identifier.TRDizinhttp://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRnNU1UTXpNdz09


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record