Anayasa Mahkemesinin Eylemli İçtüzük Kuralına İlişkin İçtihat Değişikliğinin Gerekçesi Üzerine
Abstract
TBMM, Anayasa gereği çalışmalarını kendi yaptığı İçtüzük
hükümlerine göre yürütmektedir. İçtüzük hükümlerinin, normlar hiyerarşisi gereği Anayasaya uygun olması gerekmektedir. İçtüzüğün,
Anayasa’ya uygunluk denetimi Anayasa Mahkemesi (AYM) tarafından yapılmaktadır. 1961 Anayasası döneminde AYM hem şekil, hem
de esas denetimi yaparken, 1982 Anayasası döneminde AYM’nin
şekil denetimi yapmasına çeşitli sınırlamalar getirilmiştir. 1991 yılına kadar dar yorum yöntemiyle çok sınırlı bir şekil denetimi yapan
AYM, 1991 yılında geliştirdiği bir içtihadıyla yeniden 1961 döneminde
olduğu gibi şekil denetimi yapmaya başlamıştır. Bu yorumla, eylemli
içtüzük kuralı olarak adlandırılan uygulamalar içtüzük değişikliği sayılmış ve tıpkı bir içtüzük değişikliği yapılmışçasına AYM tarafından
denetlenmiştir. Bu içtihat 2008 yılında yeniden değiştirilmiş ve 1982
uygulamasının başlangıcına geri gidilmiştir. Bu bir geriye gidişi ifade
etmektedir. Bu geriye gidişte rastlanan bir sorun da yeni içtihadın
gerekçesinin kendi içinde tutarsız olmasıdır. Bu makale bu süreci göz
önüne sererek söz konusu tutarsızlığı göstermeye çalışmaktadır. Grand National Assembly of Turkey (GNAT), according to 1982 Constitution of Turkey (CoT), carry out its activities in
accordance with the provisions of Rules of Procedure (RoP) drawn
up by itself. Hierarchy of norms requires that the RoP being in conformity with the Constitution. The Constitutional Court (CC) provides the control of the conformity between RoP and (CoT). In the
period of 1961 Constitution, (CC) was made two type of control, i.e.
form and substance, while in the period of 1982 Constitution, control of form by the (CC) is restricted into a very narrow framework.
After 1991, CC started to use a new interpretation in its decision. By
this new interpretation it started to make control of form similar to
the period of 1961. According to this new interpretation, when the
implementation of RoP is different than the Rule itself that is contai ned in RoP, this implementation should be deemed as a new Rule of
Procedure. So CC controlled whether this new Rule is in conformity
with the Constitution. But after 2008 it has changed its interpretation one more time and it returned to the beginning of 1982 Constitution. This is a kind of retrocession. Moreover there is a contradiction
in the rationale of the Court decision that has changed the direction
of the Court interpretation. This article tries to show the historical
process and the contradiction in the Court decision